De 9-jaarslessen

Pre-puber? Welnee! Het is de 9-jaarsfase

Als leerkracht van groep 6 begeleid je een bijzondere club kinderen. De kleuterfase allang ontgroeid, maar de puberteit laat nog even op zich wachten. Toch staat de 9-jaarsfase ook bol van de belangrijke ontwikkelingen.

Rond het negende levensjaar weten kinderen heel goed het verschil tussen fantasie en werkelijkheid. Hun fantasiewereld durven ze steeds meer achter zich te laten, omdat de échte wereld minstens zo interessant geworden is. De kinderen ontdekken welke verschillende rollen ze in die wereld innemen. En hoe je daar invulling aan kunt geven.

Behoeften

De 9-jaarsfase luidt een gedragsverandering in

Dit is het moment dat stevige vriendschappen soms toch aan het wankelen gaan. Er ontstaan verschillende groepjes in de klas, leiders werpen zich op en bepalen deels de sfeer in de groep. Angst en onzekerheid zijn nieuwe gevoelens.

Toch hoeft deze periode niet te leiden tot vervelende groepsdruk, pestgedrag en meidenvenijn. Een groep negenjarigen begeleiden vraagt alleen om een aparte aanpak.

Daarom ontwikkelde ik ‘De 9-jaarslessen’: een lessenserie voor kinderen en een ouderavond voor hun ouders

Jibaco Coaching kaartje

Maak kinderen bewust van hun bijzondere leeftijd

In een tweedelige lessenserie worden de kinderen van groep 6 zich bewust van de veranderingen waar ze middenin zitten. De kinderen leren over

  • Hun eigen (nieuwe) gedrag
  • Nieuwe gevoelens en hoe je daarmee om kunt gaan
  • Groepsdynamiek en hun eigen rol hierin
  • Angsten en hoe normaal dat eigenlijk is

Door middel van coöperatieve werkvormen gaan we met deze thema’s aan de slag. We gaan met elkaar in gesprek. We delen ervaringen en leren van elkaar.

Maak ouders bewust van hun bijzondere kind

Na afloop van de twee groepslessen nodigen we de ouders en verzorgers uit voor een ouderavond. Tijdens deze avond

  • Blikken we terug op de lessen
  • Gaan we dieper in op de kenmerken van de 9-jaarsfase
  • Krijgen ouders begrip voor gedragsveranderingen
  • Krijgen ouders handvatten om hun kind tijdens deze fase te ondersteunen
Jibaco Coaching dagboek schrijven
Jibaco coaching kaartje

Investeren in groep 6 is een cadeau voor leerkracht en kind

Door moeilijke thema’s als groepsdruk, onzekerheid, angst en veranderende vriendschappen in groep 6 te benoemen en te bespreken, krijgen ze geen kans om een eigen leven te gaan leiden. Daar heb je als school, leerkracht, ouder en kind de rest van de basisschooltijd plezier van. De fijne sfeer blijft behouden of keert terug, waardoor ouders en kinderen met plezier terugkijken op hun schooltijd.

De lessenserie is het meest waardevol voor kinderen in eind groep 5 en heel groep 6.

Voor de 9-jaarslessen betaal je € 820,-. Dit bedrag is vrijgesteld van btw.

  • Twee lessen van anderhalf uur aan de kinderen van eind groep 5 of groep 6
  • Een ouderavond voor hun ouders en verzorgers
  • Het boek ‘Ik ben 9’ van Bauke Borsboom voor de school

Ik ben Jiska Bjorkman, kindercoach en gedragsspecialist

Natuurlijk weet ik zelf ook waar jij als leerkracht mee te maken hebt. Ik werkte meer dan 25 jaar in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider en coach. En daar ontstond mijn diepe wens om voor zo veel mogelijk kinderen een veilige sfeer te creëren. Gezien, gehoord en begrepen worden is voor kinderen van levensbelang. Met dat als uitgangspunt, ontwikkelde ik deze lessenserie met een ouderavond.

Bij Bauke Borsboom volgde ik de training ‘Ik ben 9 specialist’ en intussen heb ik al heel wat 9-jarigen, hun leerkrachten en hun ouders mogen ondersteunen. Kan ik ook wat betekenen voor jouw school? Neem gerust contact met me op. Dan bespreken we jullie wensen.

December is een maand van tegenstellingen

Dit zeggen 9-jarigen over de lessenserie

“Ik vond het fijn om te weten dat andere kinderen hetzelfde voelen als ik.”
“De meditatie van de Vliegmachine was top!”
“We kunnen met je praten en alles vertellen.”

Dit zeggen ouders over de ouderavond

“Zo herkenbaar voor ons als ouders.”
“Dit zet je als ouder weer aan het denken.”
“Fijn om te horen dat sommige dingen erbij horen.”

Dit zeggen andere scholen over de 9-jaarslessen

“Wij zagen veel kwartjes vallen, niet alleen bij ouders, maar ook bij onze collega's!”

Annabelle Sligman
Adjunct-directeur

“Als leerkracht van de groep was ik verbaasd over de openheid, diepgang en oprechte interesse in elkaar en de wereld om hen heen die de kinderen tentoonstelden. En dat al na twee lessen. Ik kan de lessen van harte aanbevelen.”

Marion Havinga
Leerkracht van groep 6

“Ik gun elk kind en iedereen die iets te maken heeft met een kind in deze ontwikkelingsfase de kennis en begeleiding van Jiska!”

Mariska
Leerkracht van groep 6

 

“Door de lessen van Jiska kregen de kinderen inzicht in hun gevoelens en begrepen ze bijvoorbeeld dat het heel normaal is dat vriendschappen in deze fase kunnen veranderen. In onze wekelijkse lessen sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ook bij onderlinge probleempjes, hebben we door de uitleg van Jiska vaak de link kunnen leggen met de 9-jaarsfase, waardoor de kinderen zichzelf en elkaar beter leerden begrijpen. Heel waardevol!”

Natasja van Baaren
Leerkracht van groep 6

Bestel de 9-jaarslessen voor eind groep 5 en groep 6

De 9-jaarsfase begint natuurlijk niet precies op de dag dat een kind negen jaar wordt. Het is een ontwikkelingsperiode die loopt van acht tot en met tien jaar. De lessenserie is het meest geschikt voor kinderen uit eind groep 5 en groep 6. Zij nemen deze waardevolle ervaring mee naar de laatste jaren van hun basisschooltijd, waar zij hun kennis over de 9-jaarsfase nog steeds zullen toepassen.

Meer ervaringen van scholen over de 9-jaarslessen

“De 9-jaarsfase is bij veel mensen een onbekende ontwikkelingsfase van kinderen rond die leeftijd. Maar het is zo’n mooie ontdekkingsreis naar zichzelf en de wereld. De angsten en gevoelens die daarbij komen kijken mogen er zijn.

De lessen van Jiska in de klas waren enorm waardevol. Het zorgde voor (h)erkenning en verbinding!

Door de gesprekken die ik met Jiska heb gevoerd, kon ik als leerkracht mijn leerlingen nog beter begeleiden. Het heeft heel mooie gesprekken opgeleverd met de leerlingen en hun ouders.

Ik gun elk kind en iedereen die iets te maken heeft met een kind in deze ontwikkelingsfase de kennis en begeleiding van Jiska!”

Mariska
Leerkracht van groep 6 

 

“Vorig schooljaar heb ik de ouderavond over de 9-jaars fase bijgewoond. Als juf van groep 4/5 en moeder van een 9-jarige dochter had ik hier zowel op professioneel vlak als privé veel aan.

De ouderavond was heel verhelderend, Jiska heeft deze avond veel voorbeelden gegeven en uitgelegd hoe een 9 jarige naar de wereld kijkt en soms anders over dingen denkt. In de klas en thuis heb ik hier veel aan. Ik herken dingen in het gedrag van kinderen die horen bij deze fase, waardoor het makkelijker is om hier mee om te gaan. Het hoort er nu eenmaal bij.”

Simone
Leerkracht van groep 4/5 en ouder van een 9-jarige 

 

“De ouderavond over de 9-jaarsfase bij kinderen is voor onze ouders van de groepen 5 en 6 van grote meerwaarde geweest. Om deze reden is besloten dit jaarlijks terug te laten keren en Jiska jaarlijks deze ouderavond te laten verzorgen.

Zowel ouders met kinderen van 9 jaar, maar ook met jongere kinderen, herkenden veel in wat Jiska vertelde en de voorbeelden die zij benoemde van gedrag en gedachten die voorkomen in deze fase. Wij zagen veel kwartjes vallen, niet alleen bij ouders, maar ook bij onze collega's!

Jiska straalt rust uit voor de groep en is zeer kundig, zij neemt ook de tijd om ouders en leerkrachten hun verhaal te laten doen en hierop te reageren, waardoor er ook veel herkenning bij ouders onderling ontstond. Al met al een waardevolle avond en een aanrader voor zowel ouders, als leerkrachten!”

Annabelle Sligman
Adjunct-directeur

 

“Jiska heeft aan mijn groep 6 twee lessen verzorgd over de 9 jaar fase. In eerste instantie vonden de kinderen het wel een beetje spannend, want waarom waren nou precies deze lessen?

Al kort nadat de les begon kwamen er veel momenten van herkenning bij de kinderen. Enkele voorbeelden daarvan zijn: bang zijn voor monsters, niet durven slapen zonder licht, een eigen mening krijgen en behoefte hebben aan een plekje voor jezelf.

De kinderen ervaarden het als prettig om hierover met elkaar in gesprek te gaan en te zien dat zij niet de enige zijn. Het gesprek aangaan met elkaar staat centraal tijdens de lessen en dat kan Jiska op een hele fijne, rustige en vertrouwde manier vormgeven. Een aanrader om deze lessen te volgen met de klas, hoge betrokkenheid gegarandeerd!”

Rik
Leerkracht van groep 5/6

 

“Jiska heeft twee lessen gegeven over de 9-jaarsfase in groep 6. Ze gebruikte diverse werkvormen, die zeer uitnodigend en verschillend waren. Opvallend was dat iedereen dacht dat het precies 9 jaar moest zijn, dit bleek niet het geval. Deze periode loopt van 8 tot 11 jaar. Dit maakte gelijk de hele klas nieuwsgierig, want iedereen hoort erbij. De kinderen waren heel betrokken, want dit ging over henzelf!

Gedurende deze periode is er behoefte aan een eigen plekje. Veel kinderen vinden het fijn om op hun eigen kamer te zijn. Ze vertelden soms last te hebben van broers en zussen die dan storen of zich met hen bemoeien.

Jiska vertelde dat er veel gebeurt met de kinderen; gevoelens veranderen, er kunnen angsten ontstaan en nachtmerries. De nachtmerries waren heel herkenbaar. De kinderen waren heel blij te horen dat veel kinderen last hadden van nachtmerries. Ze waren dus niet alleen. Het was fijn om uit te wisselen wat er in de nachtmerries gebeurde. De groep zag veel herkenning in elkaar.

Veel angsten hadden ook met het wereldnieuws te maken, denk aan oorlog, corona, vervuiling van de aarde, de plastic soup, overbevolking. Het was fijn om ook hier over te praten en hoe zit het in de toekomst als zij straks groot zijn. Er was dus meer bewustwording over de wereld. Door de gesprekken ontdekten de kinderen dat niet alles wat volwassenen zeggen wordt aangenomen of geaccepteerd. Zijn grote mensen wel altijd eerlijk? Oorlog is toch vreselijk. Ook het besef dat we allemaal ons best moeten doen voor een betere wereld, dus doorzetten en verantwoordelijkheid nemen.

Door de gesprekken leerden de kinderen elkaar beter te begrijpen en leerden ze van elkaar. Er werd gesproken over gevoelens t.a.v. thuis en school. Ook bij die onderwerpen was veel herkenning. Maar ook verbazing over elkaar. Alle kinderen zijn wel eens onzeker of bang om te falen, vinden toetsen spannend enz. De groep is er hechter door geworden en de kinderen gaven in de weken erna andere meningen en eigenaardigheden van elkaar meer ruimte. Ze realiseerden zich dat vriendschappen heel belangrijk zijn. Dat je elkaar kan helpen, plezier maken en persoonlijke dingen toevertrouwen.

Ook was het fijn om het geleerde creatief te verwerken. Zo konden ze zien dat iedereen andere dingen had onthouden en allemaal samen het hele verhaal van Jiska compleet hadden.

Als leerkracht van de groep was ik verbaasd over de openheid, diepgang en oprechte interesse in elkaar en de wereld om hen heen die de kinderen tentoonstelden. En dat al na twee lessen. Ik kan de lessen van harte aanbevelen.”

Marion Havinga
Leerkracht van groep 6